Μπορεί η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας να έχει αλλάξει αρκετά τη μεθοδολογία εργασιών μιας επιχείρησης, παρόλα αυτά, ακόμα και σήμερα, καταναλώνονται καθημερινά περισσότερα από 65 δισ φύλλα χαρτιού παγκοσμίως, η πλειονότητα, σε εταιρικά περιβάλλοντα.
Αν κανείς αναλογιστεί τα άτομα και τις ώρες που εμπλέκονται στην επεξεργασία των πληροφοριών αυτών, τότε σίγουρα καταλαβαίνει πόσο σημαντική θα ήταν η ένταξη στην επιχείρηση, μιας λύσης που θα επέτρεπε την αυτόματη αποκωδικοποίηση και καταχώρηση των εν λόγω πληροφοριών. Αυτό θα επέτρεπε την κατανομή των ανθρώπινων πόρων σε πιο δημιουργικές εργασίες μειώνοντας παράλληλα τα λάθη και τις καθυστερήσεις στην επεξεργασία συναλλαγών.
Τα πιο κοινά έγγραφα που ανταλλάσσονται μέσω EDI είναι οι εντολές αγοράς, τα τιμολόγια και οι προειδοποιήσεις αποστολής παραγγελιών. Ωστόσο η συγκεκριμένη λύση επιτρέπει τη μεταφορά ενός εύρους εγγράφων όπως τελωνειακών, συνοδευτικών αποστολής και αποδεικτικών χρηματικών διακινήσεων (εισπράξεων – πληρωμών, εμβασμάτων κλπ).
Το μόνο προαπαιτούμενο, είναι το έγγραφο να διατίθεται σε τυποποιημένη μορφή ώστε να είναι αναγνώσιμο από τον υπολογιστή αποδέκτη.
Υπάρχουν αρκετά πρωτόκολλα «μετάφρασης» της πληροφορίας από το σύστημα του ενός στο σύστημα του άλλου που ονομάζονται EDI standards. Ενδεικτικά κάποια από αυτά είναι τα ANSI, EDIFACT, TRADACOMS και ebXML, ενώ για κάθε standard, υπάρχουν πολλές διαφορετικές εκδόσεις, π.χ. ANSI 5010 ή EDIFACT έκδοση D12, Release A. Όταν δύο επιχειρήσεις αποφασίζουν να ανταλλάξουν έγγραφα EDI, πρέπει να συμφωνήσουν σχετικά με το συγκεκριμένο EDI standard και την έκδοση.
Η ανταλλαγή εγγράφων EDI γίνεται συνήθως μεταξύ δύο διαφορετικών εταιρειών, που εχουν τακτικές συχνές συναλλαγές. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε πως μια Εταιρεία Χ αγοράζει συχνά αγαθά από την Εταιρεία Ψ, η Εταιρεία Χ αποστέλλει εντολές (παραγγελίες αγοράς) στη δεύτερη, η οποία με τη σειρά της μπορεί να απαντήσει με ειδοποιήσεις, συνοδευτικά αποστολής και τιμολόγια.
Μέχρι σήμερα τα βήματα που ακολουθούνται σε μια παραδοσιακή διαδικασία μεταφοράς πληροφοριών ανάμεσα σε 2 εταιρείες είναι τα εξής:
Αντίθετα, η διαδικασία EDI μοιάζει κάπως έτσι – καμία χρήση χαρτιού ή εμπλοκή ανθρωπίνων πόρων:
Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι το πρώτο βήμα, αντικαθιστά το χάρτινο τιμολόγιο και την υπογραφή παραλαβής στο αντίτυπο ενώ παράλληλα διασφαλίζει την 5ετή αρχειοθέτηση παραστατικών που απαιτεί ο νόμος. Ωστόσο μια επιχείρηση που έχει εισάγει τη διαδικασία ηλεκτρονικής τιμολόγησης, συνεχίζει να χρειάζεται την χειροκίνητη καταχώρηση των δεδομένων του παραστατικού στο συστημα της. Αυτή όμως, είναι η πιο επίπονη διαδικασία που απαιτεί εκατοντάδες ανθρωποώρες. Το EDI καταχωρεί αυτόματα και χωρίς λάθη τα δεδομένα στο σύστημα του αγοραστή
Τα κυριότερα είναι:
Είναι εμφανές πως τελικά, η μεγάλη συμβολή του EDI, είναι πως επηρεάζει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.
H infosector εχει υλοποιήσει ένα σημαντικό αριθμό έργων EDI σε επιχειρήσεις που το έχουν ανάγκη στις συναλλαγές τους με στρατηγικούς προμηθευτές. Επομένως γνωρίζει αν και πότε μια επιχείρηση χρειάζεται το EDI και κατέχει την τεχνογνωσία να την αποσυμφορήσει από διαδικασίες που ειναι μεν αναγκαίες αλλά μπορούν να αντικατασταθούν και να απελευθερώσουν πόρους.